ما در بازه زمانی زندگی می کنیم که به آن، به عصر انفجار اطلاعات تعبیر میکنند و پیشرفت های شگفت و محیرالعقولی به وجود آمده و لازم است در زمینه تربیت نسل جوان الگوی متناسب با این شرایط طراحی شود.مجتمع نور ایمان در چنین فضایی شکل گرفته و الگویی که طراحی کرده بر دو اصل اساسی منطبق بوده ۱_به روز بودن و استفاده از تجارب و نظریات متفکران و اندیشمندان ۲_بهره مندی از تعالیم پیامبران و منجیان بشریت، به خصوص پیامبر خاتم و قرآن و تعالیم اهل بیت عصمتبر این اساس نور ایمان گام های موثری برداشته و در تربیت فرزندان این مرز و بوم، کارنامهی شایسته برای خود فراهم کرده است. نکته بسیار مهم این است که هدف گذاری و راه و روش رسیدن به اهداف تحولی و رشد پاینده باشد. از این رو برنامه ها و روش ها باید جدید و نو باشد. روشن است که در شرایط فعلی پرداختن به خلاقیت و پژوهش و تشکیل گروه های حل مسئله و شناسایی ایده و جهت دادن به ایده هاو تبدیل آنها به پروژه های پژوهشی و خلاقانه بسیار اهمیت دارد.افق پیش روی نور ایمان این است که در کنار برنامه های آموزشی و پرورشی بر اساس روشهای نو و خلاقانه و مبانی ارزشمند اسلام راه را برای فعالیت های پژوهشی و فناورانه و ایده پردازی و رفع نیازهای جامعه فراهم کند؛برای تامین این سیاست ضروری است برنامه های درسی و فوق برنامه ها در این جهت قرار گیرند.
رئوس برنامههای آموزشی:- انتخاب دبیران متدین ،متخصص و ولایی- اهمیت به پژوهش در جهت تعمیق یادگیری و رشد و شکوفایی علمی عزیزان و برگزاری نمایشگاه سالانه پژوهش در این راستا – شرکت موثر در جشنوارهها، مسابقات منطقهای واستانی پژوهشسراها – توجه به آموزش زبان خارجی و برگزاری کلاس های ترمیک- آموزش مکالمه عربی – فراهم نمودن آزمایشگاه تخصصی متناسب با مواد درسی فیزیک، شیمی، زیست
– ایجاد مهارت رایانهای متناسب با نیاز دانش آموزان- برگزاری کارگاههای علمی و درسی با هدف ارتقاء بنیهی علمی- برگزاری دورههای هدایت تحصیلی
از دیگر فعالیتها به موارد زیر نیز میتوان اشاره نمود: – برگزاری جلسات آموزش خانواده هم راستا با نیازسنجیهای علمی، مذهبی با حضور کارشناسان مقبول با ارائهی راهکارهای موثر- توجه به بعد تربیت بدنی عزیزان دانشآموز در قالب استفاده از سالنهای ورزشی و آموزش مهارت ورزشی
فعالیتهای پرورشی:-ایجاد فضای شاد مذهبی – برگزاری اردوهای هدفمند با نیازهای گروه سنی- برگزاری نماز جماعت و استفاده از ائمه جماعت ورزیده در بازکردن گرههای ذهنی – انواع برنامه و ریز برنامههای مناسبتی ملی و مذهبی- ایجاد جو پویا با شرکت دادن دانشآموزان در مسابقات فرهنگی- بکارگیری افراد مومن، متعهد، با اخلاق در تمام بخشها اعم از آموزشی، پرورشی، و اجرایی- ساختن ذهن پاسخگو در مقابل هجمههای مختلف فکری و ایدئولوژیک جامعه با توجه به مقتضیات سنی دانش آموزان، همواره در راس اهداف مجموعه بوده است.- دقت و وسواس در گزینش دانشآموز و خانوادهی همسو با اصول اعتقادی و کاری مدرسه- پرداختن به جهاد تبیین با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در قالبهای مختلف نظیر کلاسهای دینی
شرح الگوهای اجرایی:۱. تدریس و یادگیری دروس به صورت فرآیند محور و با استفاده از ابزار آموزشی۲. استفاده از امکانات مدرسه ( آزمایشگاه ،کتابخانه، سایت و …) برای آموزش و یادگیری بهتر۳. برگزاری کارگاه ریاضی (تقویت تفکر و حل مسئله ) و کارگاه فارسی( تقویت مهارت های چهار گانه زبان فارسی ) ۴. برگزاری کلاس مهارت های زندگی بر پایه ی مبانی و اصول تربیتی۵. برگزاری کلاس فهم قرآن به صورت بازی و نمایش و داستان گویی در جهت فهم سوره های تعیین شده برای هر پایه۶. طراحی و تدوین روزنگار دانش آموز بر مبنای سوره های فهم قرآن(آموزشی و تربیتی)۷. برگزاری جلسات دانش افزایی ویژه ی والدین با موضوع دوره های رشد با حضور کارشناس ارشد روانشناسی ۸. برگزاری جلسات دانش افزایی ویژه ی آموزگاران۹. ایجاد بستر مناسب در راستای کار گروهی دانش آموزان در زمینه پروژه ی جابربن حیان و …۱۰. انجام فعالیت های هنری ، مهارتی و دست ورزی در کارگاه هنر و خلاقیت۱۱. برگزاری نماز جماعت، بیان احکام و مفاهیم تربیتی به صورت نمایش عروسکی در ساعت نماز۱۲. برگزاری مسابقات فرهنگی (مسابقات کتابخوانی ویژه دانش آموزان و اولیا ) و هنری در مدرسه۱۳. برگزاری جشنواره ی یک روز با مادر و یک روز با پدر در مدرسه به صورت ایستگاه های ورزشی ، هنری ، دست ورزی و خلاقیتی با هدف ایجاد صمیمیت و تعامل بیشتر بین اولیا و دانش آموزان